theatrika.gr

Σημειώσεις της Βασιλικής Ταβλά για τον ''Άγγελο φύλακα (εξολοθρευτή)'' (2009- 2010)

 


1η ΠΡΑΞΗ (ΘΕΑΤΡΙΚΗ)
..........................................
...................

 

2Η ΠΡΑΞΗ

ΣΚΗΝΗ 1Η (ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ) «Το αλάφιασμα»
Πρώτη εμφάνιση ΒΑΣΙΛΗ και ΜΑΝΑΣ. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ σκυφτός, η ΜΑΝΑ πλέκει. Πλήρης ησυχία: ο καθένας καθισμένος στο τραπέζι και απασχολημένος, χωρίς να δίνει σημασία στον άλλον, βυθισμένοι στις σκέψεις τους και την κατάντια τους. Αλαφιάζονται στο χτύπημα της πόρτας, σαν να μην έχουν ποτέ επισκέψεις στο σπίτι τους. Αμηχανία και νευρικότητα μέχρι να αποφασίσουν το προφανές.
........

ΣΚΗΝΗ 2Η «Μυστήρια επίσκεψη»
Πρώτη συνάντηση και των τριών στα μάτια του θεατή. Ο ΜΑΡΚΟΣ χαμογελαστός και διακριτικός, φαίνεται να ταξίδεψε από μακριά. Η ΜΑΝΑ χαρούμενη, σαν να βγήκε απ’ τη μιζέρια για λίγο, κινείται με ζωηράδα – όσο η ηλικία της της το επιτρέπει. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ καχύποπτος και μουντρούχος, σχεδόν αφιλόξενος, κινείται επιφυλακτικά.
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ανακριτικός, αγενής και ειρωνικός. Ο ΜΑΡΚΟΣ ευγενικός και δεκτικός στον ΒΑΣΙΛΗ παρ' όλη τη στάση του τελευταίου. Η ΜΑΝΑ δείχνει συνηθισμένη στα «ξεσπάσματα» του ΒΑΣΙΛΗ.
........

ΣΚΗΝΗ 3Η «Πρώτη επαφή»
Λένε τα πρώτα νέα τους. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ αφοριστικός και περίεργος, ο ΜΑΡΚΟΣ φυσιολογικός.
..........

ΣΚΗΝΗ 4Η «Πρώτη προσέγγιση και απόρριψη»
Πρόκειται για την πρώτη έλξη του ενδιαφέροντος του ΘΕΑΤΗ ότι αυτό το κάτι μυστήριο που αντιλαμβάνεται ότι συμβαίνει, θα το μάθει. Τελικά, δεν το μαθαίνει αλλά, του εντείνουμε την αίσθηση της στάσης του καθένα από τους δύο βασικούς ρόλους: ο ΜΑΡΚΟΣ μυστήριος αλλά ανοιχτός και ευθύς, ο ΒΑΣΙΛΗΣ μυστήριος αλλά και κλειστός και αμυντικός.
.........

ΣΚΗΝΗ 5Η «Δισταγμοί»
Η σκηνή αυτή θα αποτελείται εξ ολοκλήρου από κοντινά πλάνα του ΜΑΡΚΟΥ και του ΒΑΣΙΛΗ σε κάθε τους ατάκα. Πρόκειται για την πρώτη τραγική ειρωνεία του έργου. Ο «ανοιχτός» ΜΑΡΚΟΣ εκφράζεται πρώτος, ο «κλειστός» ΒΑΣΙΛΗΣ βρίσκει την ευκαιρία να μάθει πρώτος.
.......

ΣΚΗΝΗ 6Η «Δεύτερη προσέγγιση και απόρριψη»
Ο «ανοιχτός» ΜΑΡΚΟΣ προσεγγίζει για δεύτερη φορά τον «κλειστό» ΒΑΣΙΛΗ ο οποίος παραμένει αμυντικός, ωστόσο, αρχίζει να μαλακώνει μιλώντας περισσότερο, ο λόγος του μέσα στο έργο μεγαλώνει. Είναι πολύ νευρικός και «ανεξήγητος» (και για τον ΜΑΡΚΟ και για τον ΘΕΑΤΗ). Ο ΜΑΡΚΟΣ απορεί αλλά, δεν στέκεται σε αυτή την εντύπωση.
.........

ΣΚΗΝΗ 7Η «Μυστήρια αναστάτωση»
Η ΜΑΝΑ διακόπτει. Μεταφέρει την πιο χαλαρή της διάθεση στην κατάσταση προτείνοντας το «κέρασμα στο χαγιάτι» και αποχωρεί στη θέση του ΒΑΣΙΛΗ (κάτι που τον αναστατώνει και τον θυμώνει) αποφορτίζοντας την ατμόσφαιρα (ο ΒΑΣΙΛΗΣ τελικά το αποδέχεται σκεπτόμενος το μουσαφίρη) και παρατείνοντας το ενδιαφέρον του ΘΕΑΤΗ.
Από την επόμενη σκηνή (8η «Τρίτη προσέγγιση και ψέμα») η παράλογη νευρικότητα στη συμπεριφορά του ΒΑΣΙΛΗ θα είναι πέρα ως πέρα έκδηλη.
Η 8η σκηνή θα εκτυλιχθεί στο χαγιάτι και στο τέλος της (“Ψέματα σου είπα, επομένως, πριν-”), θα μεταφερθούν – με νόημα του ΒΑΣΙΛΗ ή με κάποια νευρική ατάκα σαν “Πάμε μέσα;…”– και πάλι μέσα στο σπίτι.
........

ΣΚΗΝΗ 8Η «Τρίτη προσέγγιση και ψέμα»
.........

ΣΚΗΝΗ 9Η «Αρρώστια»
.........

ΣΚΗΝΗ 10Η «Έντονες απορίες»
.........

ΣΚΗΝΗ 11Η «Αόρατη απειλή»
.........

ΣΚΗΝΗ 12Η «ΜΑΝΑ: Ο βράχος όπου σκάει το κύμα»
Στις 4 προηγούμενες σκηνές (8η, 9η, 10η,και 11η), ο ΒΑΣΙΛΗΣ αναπτύσσει (για πρώτη φορά στο έργο) την παρανοϊκή στάση του απέναντι σε έναν αόρατο κίνδυνο και την αρρωστημένη κατάσταση – όπως ο ίδιος την χαρακτηρίζει – στην οποία βρίσκεται, πράγματα που ο ΜΑΡΚΟΣ δεν καταλαβαίνει, επειδή ακριβώς δεν του τα διευκρινίζει. Καθώς, λοιπόν, έχει εξωτερικεύσει και μοιραστεί με το ΜΑΡΚΟ το συναίσθημα του πανικοβλημένου αγριμιού που φυλάγεται απ’ όλα, χτυπά η πόρτα.
Η παρούσα σκηνή ξεκινά με το ΜΑΡΚΟ να ανοίγει και να εμφανίζεται η ΜΑΝΑ, κάτι που κάνει τον ΒΑΣΙΛΗ να εκραγεί και να ξεσπάσει πάνω της, πριν φύγει για τη μυστήρια νυχτερινή «δουλειά» του. Η ΜΑΝΑ στωική και βαθιά θλιμμένη. Ο ΜΑΡΚΟΣ υποστηρικτικός και στοργικός απέναντί της, τείνει «αυτί» συμπαράστασης μετά την έξοδο του ΒΑΣΙΛΗ. Στις επόμενες σκηνές θα εκτυλιχθεί η εξομολόγηση της ΜΑΝΑΣ.
........

ΣΚΗΝΗ 13Η «Ο πόνος της ΜΑΝΑΣ»
Για πρώτη φορά η ΜΑΝΑ ανοίγεται ξεσπώντας τον πόνο της στο ΜΑΡΚΟ. Θλιμμένη και σε απόγνωση. Ο ΜΑΡΚΟΣ τη συμμερίζεται.
..........

ΣΚΗΝΗ 14Η «Η εξομολόγηση της ΜΑΝΑΣ»
Ο ΜΑΡΚΟΣ προσπαθεί να βγάλει άκρη μιλώντας με τη ΜΑΝΑ η οποία εξομολογείται τα πάντα: κι αυτά που ξέρει, κι αυτά που δεν ξέρει, και τις εντυπώσεις της και τις εικασίες της. Βρίσκει το αποκούμπι της στο ΜΑΡΚΟ που δείχνει έντονο το ενδιαφέρον του για την κατάσταση.
...........

ΣΚΗΝΗ 15Η «Επίκληση»
.......

ΣΚΗΝΗ 16Η «Ικεσία»
......

ΣΚΗΝΗ 17Η «Άπιστος Θωμάς» ο Βασίλης
........

ΣΚΗΝΗ 18Η «Άγγελος-φύλακας

 

...............................................................................
....................

3η ΠΡΑΞΗ

ΣΚΗΝΗ 1Η «Καλημέρα» Επόμενο πρωί από τον ερχομό του ΜΑΡΚΟΥ. O ΒΑΣΙΛΗΣ έχει ήδη ξυπνήσει και βρίσκεται στο χαγιάτι ρεμβάζοντας και περιμένοντας με ανυπομονησία να ξυπνήσει και ο ΜΑΡΚΟΣ. Είναι πρώτη φορά που θα τον αντικρίσει μετά τα χθεσινά: η ΜΑΝΑ «παρενέβη» και ζήτησε τη βοήθεια του ΜΑΡΚΟΥ εκλιπαρώντας τον, όταν ο ΒΑΣΙΛΗΣ έφυγε. Ο ΜΑΡΚΟΣ της την υποσχέθηκε και εκείνη «τα πρόλαβε» στον ΒΑΣΙΛΗ όταν αυτός επέστρεψε μες στη νύχτα και τον έπεισε για τις καλές προθέσεις του ξαδέρφου του. Του μένει να το διαπιστώσει και μόνος του…
Η ΜΑΝΑ στοργική και ήρεμη για την εξέλιξη των γεγονότων, τους φτιάχνει καφεδάκια και αποσύρεται (φεύγει για τις εξωτερικές δουλειές της) ώστε να τους αφήσει να τα πούνε.
...........

ΣΚΗΝΗ 2Η «Η Προσέγγιση»Ανυπόμονη στάση από την πλευρά του ΒΑΣΙΛΗ καθώς και τάση να τον καλοπιάσει – παρόλο που δεν χρειάζεται. Γλοιώδης και δουλικός. Ο ΜΑΡΚΟΣ είναι άνετος και χαλαρός, ευχαριστημένος με το οικογενειακό δέσιμο αλλά και ψύχραιμος, σοβαρός και αποφασιστικός προκειμένου να βοηθήσει τον ΒΑΣΙΛΗ να λυτρωθεί.
.......

ΣΚΗΝΗ 3Η «Έναρξη Παρεξήγησης» Ο ΒΑΣΙΛΗΣ αγωνιώδης απέναντι στον ΜΑΡΚΟ: θέλει να βεβαιωθεί ότι η εντύπωση που του έδωσε η ΜΑΝΑ του ήταν πραγματική. Ο ΜΑΡΚΟΣ καθησυχαστικός, δηλώνει ότι διατίθεται να βοηθήσει. Εδώ ξεκινά η παρεξήγηση αφού, στηριζόμενοι στα λεγόμενα της ΜΑΝΑΣ, δεν συζητούν λεπτομέρειες κι έτσι ο καθένας έχει διαφορετική εντύπωση για τον άλλον. Δεσμεύονται σε μία «κούφια» υπόσχεση που θα καταρρεύσει αργότερα. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη τραγική ειρωνεία που πυροδοτεί την έναρξη της κλιμάκωσης του δράματος.
.......

ΣΚΗΝΗ 4Η «Το Δίκαιο» Ο ΒΑΣΙΛΗΣ εκφράζει πολύ έντονα την αδικία που νιώθει και πιέζει το ΜΑΡΚΟ ώστε να του αποσπάσει τη διαβεβαίωση ότι είναι με το δικό του «στρατόπεδο». Ο ΜΑΡΚΟΣ ψύχραιμος, αρχίζει να εκφράζεται ανοιχτά και να μιλάει περισσότερο από πριν στο έργο. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ικανοποιείται από τις πληροφορίες, νιώθει το ΜΑΡΚΟ «σύμμαχο» αλλά επιμένει στο να τον δένει με το φιλότιμο σε κάθε του έκφραση ευγνωμοσύνης.
.......

ΣΚΗΝΗ 5Η «Επιβεβαίωση Παρεξήγησης» Ο ΒΑΣΙΛΗΣ συνεχίζει στην ίδια στάση. Ο ΜΑΡΚΟΣ ικανοποιείται για τη συνεργατική διάθεση του ΒΑΣΙΛΗ αφού νιώθει ότι ο ξάδερφός του δεν έχει χάσει τις αξίες του, όπως ακριβώς και ο ίδιος. Χρησιμοποιείται πολύ το θέμα της συγγένειάς τους αφού αυτό είναι που τους ενώνει σε μία κοινή βάση ώστε να μπορέσουν να ανοιχτούν ο ένας στον άλλον. Στην πραγματικότητα, αυτό για τον καθένα λειτουργεί πολύ διαφορετικά: για το ΜΑΡΚΟ είναι σημείο αναφοράς της ακεραιότητας και της αγνότητας των συναισθημάτων κι επομένως η ορθή στάση ζωής (κατ’ επέκταση η ορθότητα του λόγου της αποστολής του) και για το ΒΑΣΙΛΗ είναι εφόδιο για να πετύχει το σκοπό του να σωθεί από τη τραγική θέση στην οποία έφερε τον εαυτό του με τις επιλογές του (να καταφέρει να «σώσει το τομάρι του»). Ο καθένας «καθαγιάζει» την πλευρά του νομίζοντας για τον άλλον ό,τι τον «συμφέρει». Η 5η σκηνή («Επιβεβαίωση παρεξήγησης») προετοιμάζει την 6η («Τα συμφωνημένα»), κατά την οποία θα προβούν σε συμφωνία δράσης.
.........

ΣΚΗΝΗ 6Η «Τα Συμφωνημένα»
.........

ΣΚΗΝΗ 7Η «Το Όπλο» Εκεί που ΒΑΣΙΛΗΣ και ΜΑΡΚΟΣ φαίνεται να συνεννοούνται χωρίς επιφυλακτικότητες και να συμφωνούν στην κοινή πορεία τους ενάντια στους «άδικους» καταδιώκτες του ΒΑΣΙΛΗ, η κουβέντα «όπλο» από πλευράς του τελευταίου, κάνει τον ΜΑΡΚΟ να «κοντοσταθεί» σε όσα μέχρι πρότινος συμφωνούσαν και να προσπαθήσει να διακρίνει την πραγματική αλήθεια στα λεγόμενα του ΒΑΣΙΛΗ. Αυτός δεν έχει καταλάβει την αλλαγή συναισθήματος στον ΜΑΡΚΟ. Με την τελευταία ατάκα της σκηνής κορυφώνεται η «αποκάλυψη» στον ΜΑΡΚΟ.
.........

ΣΚΗΝΗ 8Η «Το Ξύπνημα του ΜΑΡΚΟΥ» Ο ΜΑΡΚΟΣ «ξυπνά» και βγάζει όλα τα σωστά – πλέον – συμπεράσματα για το τι είδους άνθρωπος είναι ο ΒΑΣΙΛΗΣ και το εκφράζει. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ θορυβείται από την έντονη και ριζική αλλαγή στάσης του ΜΑΡΚΟΥ και αντιδρά με απανωτές ερωτήσεις προσπαθώντας να καταλάβει, μην έχοντας όμως ακόμα συνειδητοποιήσει τι πραγματικά συμβαίνει.
.......

ΣΚΗΝΗ 9Η «Το Ξύπνημα του ΒΑΣΙΛΗ»
.......

ΣΚΗΝΗ 10Η «Σοκ Ξεμπροστιάσματος»
........

ΣΚΗΝΗ 11Η «Πρώτη Προσπάθεια Καλοπιάσματος»
.......

ΣΚΗΝΗ 12Η «Δεύτερη Προσπάθεια Καλοπιάσματος»
........

ΣΚΗΝΗ 13Η «Αμετακίνητος ΜΑΡΚΟΣ»
...............................................................
........................ κ.τ.λ.

 

 

Κινηματογραφική μεταφορά ''Άγγελου φύλακα (εξολοθρευτή)''

Λιβαδειά -Δεσφίνα 2009-2010